Warmte leveren als warmteleverancier
Als u warmte levert aan verbruikers met een aansluiting van maximaal 100 kilowatt (kW) moet u zich houden aan de Warmtewet. Dit geldt voor alle warmteleveranciers: met en zonder vergunning. Uw belangrijkste plichten op een rij.
Onze volledige uitleg vindt u in de Leidraad Warmtelevering.
Snel naar:
Warmtenet aanmelden
Elk warmtenet moet bij ons bekend zijn. Daarom moet u bij ons uw warmtenet aanmelden.
Vergunning aanvragen
U moet een warmtevergunning aanvragen als u warmte levert aan meer dan 10 verbruikers en u levert meer dan 10.000 GJ warmte per jaar.
Zolang u de vergunning heeft, moet u zich houden aan de vergunningseisen.
Warmtetarieven
U mag niet meer vragen dan de maximale tarieven voor warmte en koude.
Warmteovereenkomst
Geef verbruikers alle verplichte informatie vóórdat u de overeenkomst sluit.
Zet in elk geval in uw aanbod:
- uw bedrijfsgegevens
- grootte van de aansluiting (capaciteit) die uw klant krijgt
- omschrijving van de warmte die u levert, zoals de minimumtemperatuur en maximumtemperatuur
- hoe u het warmteverbruik meet, bijvoorbeeld via een slimme meter of kostenverdeelsystematiek
- wat voor installatie uw klant nodig heeft
- of een afleverset nodig is en of uw klant die bij u moet huren
- kosten van een nieuwe aansluiting
- kosten van de warmte die u levert
- kosten van andere producten en diensten uit uw aanbod, zoals de afleverset
- looptijd van de warmteovereenkomst en of u het contract automatisch verlengt
- voorwaarden voor opzeggen, zoals een opzegtermijn of opzegvergoeding
- betaalmogelijkheden: minimaal 2 keuzes
- hoe u omgaat met vragen en klachten en bij welke geschillencommissie u bent aangesloten
- algemene voorwaarden, als u die heeft
Verbruik meten
U mag het verbruik op 3 manieren meten:
- via een individuele meter
- via warmtekostenverdelers, kleine metertjes op de radiatoren
- via een vaste rekensom: de kostenverdeelsystematiek
Uw verbruikers hebben recht op een individuele meter. Als uw verbruiker is aangesloten op of na 25 oktober 2020 heeft uw verbruiker recht op een slimme individuele meter. U hoeft geen individuele meter of slimme individuele meter te plaatsen als u verbruikers in een appartementencomplex of bedrijvencomplex wonen waar dit technisch niet haalbaar is, of te duur. En u kunt dit bewijzen.
Correctiefactoren
Om de kosten eerlijker te verdelen mag u ‘correctiefactoren’ gebruiken voor ruimtes die:
- een voordelige of nadelige ligging hebben vergeleken met andere ruimtes, bijvoorbeeld op de hoek of midden in het gebouw
- ‘gratis’ warmte krijgen via leidingen in muren, vloeren en plafonds
Problemen met meten
- Een individuele meter moet u controleren (ijken) als uw verbruiker hierom vraagt. Ligt het probleem bij u, dan betaalt u de kosten.
- Warmtekostenverdelers moet u laten onderzoeken door een expert als de verbruiker daarom vraagt. U en de verbruiker beslissen samen welke expert dit onderzoek doet. Als het niet lukt om samen een keuze te maken, dan kunt u of de verbruiker ons vragen om de expert te kiezen. Als het probleem bij u ligt, betaalt u het onderzoek.
- De kostenverdeelsystematiek moet u laten onderzoeken door een expert als de verbruiker daarom vraagt. U en de verbruiker beslissen samen welke expert dit onderzoek doet. Als het niet lukt om samen een keuze te maken, dan kunt u of de verbruiker ons vragen om de expert te kiezen. U betaalt elk de helft.
Jaarrekening
Stuur minimaal 1 keer per jaar een duidelijke, begrijpelijke rekening. Doet u dit 1 keer per jaar, dan is dit de jaarafrekening.
Hierin moet in elk geval staan:
- periode waar de rekening over gaat
- verbruik in die periode
- kosten van het verbruik, in gigajoule (GJ)
- vaste kosten voor verwarming, lauw kraanwater, warm kraanwater of koude
- meetkosten
- huur afleverset (als u deze verhuurt)
- aansluitkosten (bij een nieuwe aansluiting)
- afsluitkosten (bij afsluiting)
- totale kosten
- betaalde termijnen (als u termijnbedragen rekent)
- wat de verbruiker nog moet betalen of terugkrijgt
Geef alle bedragen inclusief btw.
Stuur uw rekening op tijd:
- De jaarafrekening stuurt u binnen 6 weken na de vorige periode van 12 maanden.
- De eindafrekening stuurt u binnen 6 weken na het einde van de warmteovereenkomst.
Vergoeding warmtestoring
Voor storingen langer dan 8 uur betaalt u mogelijk een vergoeding warmtestoring.
Storingsregistratie
Houd een storingsregistratie bij. En deel elke storing op een makkelijk vindbare plek, zoals uw website.
Bij storingen langer dan 8 uur publiceert u in elk geval:
- datum en tijdstip waarop de storing startte
- storingsduur
- warmtenet of project waar de storing plaatsvond
- aantal verbruikers voor wie de warmtelevering stopte
Over storingen korter dan 8 uur publiceert u in elk geval:
- totaal aantal korte storingen
- gemiddelde storingsduur
Oneerlijke handelspraktijken
Voorkom oneerlijke handelspraktijken als u contracten verkoopt aan consumenten en kleine ondernemers zoals zzp’ers. U mag hen niet misleiden, of iets verkopen op een agressieve manier.