Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Codebesluit niet gebruikte transportrechten (GOTORK)

De Autoriteit Consument en Markt (hierna: de ACM) heeft een codebesluit genomen, naar aanleiding van het voorstel van Netbeheer Nederland met betrekking tot niet gebruikte transportrechten (Gebruik Op Tijd Of Raak het Kwijt; GOTORK). Hiermee wordt het voor de netbeheerder mogelijk om door aangeslotenen onnodig gecontracteerd transportvermogen (hierna: GTV) te beperken en beschikbaar te stellen aan andere netgebruikers. In aanvulling hierop worden aangeslotenen gestimuleerd om kritisch te kijken of het aangehouden GTV noodzakelijk is. Om dit mogelijk te maken worden voorwaarden aan de Netcode elektriciteit toegevoegd. Deze verzameling van voorwaarden wordt aangeduid met de afkorting GOTORK Voorheen werd hiervoor ook de uitdrukking use-it-or-lose-it (UIOLI) gebruikt.

Wat is het doel van dit besluit?

Door het GTV van aangeslotenen, die daar geen (volledig) gebruik van maken, te verlagen, krijgt de netbeheerder meer zekerheid over het toekomstig netgebruik van zijn aangeslotenen. Hierdoor kan de netbeheerder bij het bepalen van de toekomstige vraag naar transport minder grote veiligheidsmarges aanhouden voor de verwachte natuurlijke groei in het net. Als gevolg hiervan kan er meer transportcapaciteit worden uitgegeven aan partijen die daarop wachten, zoals woningbouw of bedrijven die willen verduurzamen.

Wanneer kan dit worden toegepast?

Het verlagen van het GTV van een aangeslotene is een beperking van de rechten van de aangeslotene. Om deze reden maakt de ACM de toepassing van GOTORK enkel mogelijk onder specifieke voorwaarden. Zo kan het alleen toegepast worden bij aangeslotenen op het midden-, hoog- of extrahoog-spanningsnet. Daarnaast kan het enkel in congestiegebieden en bij substantiële hoeveelheden onnodig aangehouden GTV toegepast worden. Voordat de netbeheerder GOTORK kan toepassen, gaat hij eerst in overleg met de aangeslotene om vast te stellen in welke mate er sprake is van onnodig gecontracteerd transportvermogen. Hierbij krijgt de aangeslotene de gelegenheid te onderbouwen dat het aangehouden GTV benodigd is of binnen een redelijke termijn zal zijn. De netbeheerder kan enkel het GTV beperken waarvan niet is aangetoond dat dit benodigd is of binnen een redelijke termijn zal zijn.

Vitale processen en maatschappelijke voorzieningen mogen niet in gevaar komen door de toepassing van GOTORK. Voor aangeslotenen die hieraan bijdragen geldt daarom een lagere bewijslast om aan te tonen dat het door hen aangehouden GTV benodigd is. De ACM verwacht echter dat ook zij bewust omgaan met het door hen gecontracteerde transportvermogen. Zij zijn daarom niet volledig uitgesloten van de GOTORK regeling.

Kan ik in beroep gaan tegen het besluit van ACM?

Als u belanghebbende bent, dan kunt bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven in beroep gaan tegen het besluit van ACM. U moet dan wel een zienswijze op het ontwerpbesluit hebben ingediend. U moet in beroep gaan binnen zes weken nadat het besluit gepubliceerd is in de Staatscourant.

Naar de Staatscourant.

Correctie kennelijke verschrijvingen

Het besluit zoals gepubliceerd bij dit web-bericht op 18-4-2024 bevatte kennelijke verschrijvingen. Deze verschrijvingen zijn gecorrigeerd in het besluit wat gepubliceerd is in de Staatscourant. Deze correcties betreffen enkel redactionele wijzigingen en veranderen de inhoud van het besluit niet.

Hieronder volgt een overzicht van de gemaakte correcties:

Algemeen:

In leden één, twee, drie, vier en zes is “zoals bedoeld” vervangen door “als bedoeld”
In leden drie en vier, “kWmax waarde” aangepast naar “kWmax waarde”

Aanhef onderdeel B

  • “Artikel 7.133 wordt toegevoegd en komt te luiden:” is vervangen door “Artikel 7.13 wordt toegevoegd en komt te luiden:”

Eerste lid:

  • “netbeheer” is vervangen door “netbeheerder”

Tweede lid:

  • Onderdeel b, “of, in welke mate, en binnen welke termijn het” is vervangen door “of, in welke mate en binnen welke termijn, het”
  • Zinsbouw van onderdelen c, d en e is gewijzigd om grammaticale redenen
  • Onderdeel d, “het in onderdeel b genoemde overleg” is vervangen door “het in onderdeel b bedoelde overleg”

Derde lid:

  • Onderdelen c en d, “de informatie zoals volgt” vervangen door “de informatie die volgt”

Vierde lid:

  • In onderdelen b en c is “indien dat hoger is” vervangen door “indien dat hoger is dan de kWmax-waarde als bedoeld in onderdeel a”

Waar kan ik de huidige versie van de codes vinden?

Welke stappen doorloopt een codewijzigingsvoorstel voordat ACM een besluit neemt?


Bijlagen

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook

Meer in deze zaak